Vetrijk en Vezelarm Darmdieet

Gebruikerswaardering:  / 17
ZwakZeer goed 

Dit dieet is geschikt bij darmstoornissen zoals:
- spastisch colon (darmkrampen met afwisselend diaree en obstipatie)
- ziekte van Crohn en colitis ulcerosa (darmontsteking)
- obstipatie (verstopping)
- diverticulose (uitstulpingen van de dikke darm)

Een vetarme en vezelrijke voeding waarbij je voldoende drinkt, staat garant voor een gezonde darmwerking. Wanneer je teveel vet en te weinig vezels verbruikt of wanneer je te weinig drinkt kan er obstipatie (verstopping) ontstaan. Hierdoor wordt de darm geprikkeld wat tot "overloopdiarree" kan leiden: de nieuwe
stoelgang loopt over de harde, opgehoopte stoelgang heen. Obstipatie verhoogt ook de druk op de darmwand waardoor er uitstulpingen kunnen ontstaan. Een vezelrijke voeding is lekker. Bijna alle fruit en groenten, ook alle volkoren produkten, zelfs noten en vijgen zijn vezelrijk. Het hoeven dus niet alleen zemelen te zijn.

Bij dit dieet is het belangrijk langzaam en rustig te eten en veel te drinken (liefst geen gashoudende dranken)
We geven een overzicht van de voedingsmiddelen die je best niet gebruikt. Daarnaast vindt je een lijstje met produkten die je met mate mag gebruiken en een lijst met toegelaten voedingswaren waar je volop van mag eten.

A. Volgende voedingsstoffen zijn sterk aan te raden:

- volkorenbrood; oudbakken krentenbrood en volkoren knackebrod
- havermout, havervlokken, volkoren macaroni, volkoren spaghetti, roggevlokken,
zemelen, zilvervliesrijst (=bruine rijst), muesli, cornflakes
- gekookte of gestoomde aardappelen, aardappelpuree bereid met weinig magere melk
- rauwe citrusvruchten (sinaasappel, citroen, pompelmoes)
- gedroogde fruit: gedroogde pruimen, rozijnen, abrikozen, vijgen, dadels en fijngema-
len noten
- magere yoghurt met fruit, fruitsalade
- fruitsap, groentensap, magere yoghurt, karnemelk, niet-gashoudend water.

B. Voedingstoffen beperkt toegelaten in hoeveelheid en frequentie:
- wit brood, luxebroodjes (koffiekoeken, croissants)
- gewone macaroni en spaghetti, noedels, vermicelli
- boter of margarine (niet gebruind), olie, uiterst weinig mayonaise en slasaus
- zacht gekookt en lichte roereieren, gepocheerde eieren, spiegelei, omelet
- magere smeerkaas, magere verse kaas
- mager vlees zoals:
* rundvlees: biefstuk, rosbief, gestoomde rosbief, gerookte tong, zuivere americain, filet d' anvers.
* kalfsvlees: sauté, kalfslever, gebraad.
* paardevlees: biefstuk en filet d'anvers.
* varkensvlees (niet te dikwijls gebruiken): gebraad, ontvette hesp, blaasham.
* kip, duif (zonder vel), haas, konijn, kalkoen.
- magere vis (gekookt, gestoomd of gebakken): baars, bot, forel, kabeljauw, schar, schelvis, schol, snoek, snoekbaars, spiering, tarbot, tong, wijting, zeelt, pladijs, dorade
- prei, spinazie, voetselder, rabarbermoes
- uiterst kleine hoeveelheden van: ajuin, radijs, komkommer, witte bonen, paddestoelen, prinsessebonen.
- steenfruit (b.v. perziken, pruimen,...) in kleine hoeveelheden
- pudding van afgeroomde melk, droge biscuit, droge cake, wit consumptie-ijs
- gelei, konfituur, siroop, honing, peperkoek, speculaas
- zout, laurier, tijm, peterselie en saffraan
- afgeroomde melk

C. Volgende voedingstoffen beter niet gebruiken:
- vers brood
- gebakken aardappelen, frieten, kroketten, chips, primeur-(jonge)aardappelen.
- gebruinde boter, gebruinde margarine, frituurvet en olie
- hard gebakken ei, hard gekookt ei
- gegiste en belegen kaas (b.v. Brie, Camembert, Gruyere, Herve, Roquefort), vette kaas
- soep uit blik, vleesextract, bouillonblokjes
- vet vlees, ingeblikt vlees, vette toespijs, bereide vleeswaren (paté, ....)
- ingeblikte en vette vis zoals zalm, paling, makreel, haring, rolmops, sprot, sardienen, ansjovis, pilchards
- koolsoorten: witte en rode kool, savooi-en zuurkool, spruiten
- pudding van volle melk, zware deegsoorten zoals blader-en brokkeldeeg, in frituurvet bereide nagerechten, volle yoghurt, roomijs, koffieroom, slagroom, chocoladeschuim en alle soorten soufflé
- droge koekjes, kinderkoeken
- chocolade, marsepein en nougat
- peper, engelse saus, olijven, augurken, pickels, opgelegde uitjes, kappertjes
- koffie, thee, cacao
- gashoudend water en gashoudende frisdranken zoals cola, limonade, tonic e.d.
- alcohol: bier, wijn aperitief, likeur, schuimwijn...
- te warme of ijskoude dranken.

Joomla templates by a4joomla